Historical Irish Corpus
1600 - 1926
Historical Dictionary of Irish
Search the corpus
Browse the Text Archive 1600-1926
Irish form of Preparation for Sunday Mass in the Eighteenth Century
Title
Irish form of Preparation for Sunday Mass in the Eighteenth Century
Author(s)
Ó Conchubhair, Cathal,
Compiler/Editor
Hawkes, William
Composition Date
1776
Publisher
(B.Á.C.: C.J. Fallon Limited, 1955)
Téacs
Comhad TEI
Gnáth-Théacs
Comhad ePub
Search Texts
Enter word/phrase
Search Type
Headword
Standardised
Exact match
Phrase
Word Type
All
Adjective
Noun
Preposition
Pronoun
Verb
Verbal Noun
Poetry/Prose
Both
Prose
Poetry
Set Dates
1600
1926
{N RepNov1 183-192} {L 185} {B 1776c 18D} {G L} {U 0359} {C Prós} {M 8} Támuid, a Chrístdaidhthe ghrádhacha, re haithne na hEaglaise, ar aonláthair insan lá bheannaighthe so re Dia do adradh agus do mholadh, fá gach uile bheanacht agus maitheas do thiodhlaic sé dúinn, agus go háirighte ar feadh na seachtmhuine so do chuaidh thorainn. Támuid a geann a chéile fós; lé ar nimpidhe do chur dá láthair go mbeith buan dúinn in a Ghrása agus ina Chobhair agus a ghuidhe go dúthrachtach go maithfeadh dhúinn, tré na mhór-thrócaire, na coirte ina rabhamar ciontach, san aimsir do chuaidh thorainn; go siltheadh fós a Ghrasa oruinn lé ar mbeatha do leasughadh go hionraice; go soillseochadh sinn lé lán-eolus ar gach ní as dual dúinn do choimhlíonadh; congnamh an Spioraid Naoimh do thabhairt dúinn le na dhéanamh re dúthracht agus re teasghrádh. O fhásus gach uile shubháilce ta riachtanach dhúinn, ó eolus letheadach na narteagal Creidimh tá d'fhiacha oruinn do chreideamhain; ós ceart dúinn fós, ar mbésa do stiuradh le dlighthe Dé agus a naoimh Eaglaise agus ós dual oruinn ar nimpidhe, tré urnaighthe dhúrthachtaich do ofráil, ris no conganta d'fhághail bhior ga
síorraidhe deasbhaidh oruinn. Tá sé ceangalta oruinne (Aodhairidh na hEaglaise) ar a bfhuil d'fhiacha freagra do thabhalrt daoibh ar na nethe so in a bfhuil bhar leas síoraidhe buan cheangailtidh. 1. San chéd chás, bí a fhios agaibh gurab é an Creideamh lár agus bunadhas bhar slánaighte, agus gan Creideamh nách bhfuil cumhacht ar bith againn serbhís Dé do choimhlíonadh, gurab toirbhirt ó fhlaitheas ós cionn na nádúire é, le gcreidmid go neartmhar gach uile Artegal do nocht Dia dha Eaglais Chatoligach, agus gurab iad na harteagail chédhna aitheantar dhúinn, gan dispensáid ar bith ionta, las an Eaglais Chatoligach Rómhánach. Faoi phéin chaillamhna na beatha Síorraidhe tá d'fhiacha oruibh na príomh-Arteagail so ar ndiadh do chreideamhain go hiomlán, agus ar an adhbhar sin, as riachtanach daoibh aire phuncamhail do thabhairt daibh, agus a ndaingniughadh go láidir an bhar nintinn. Chédus mar sin, caithfidh sibh a chreideamhain go bfhuil aon Dia uile-chomhachtach ann, do chruthaigh le na mhórthiodhlaice an domhan so as neamhní, agus a bfhuil ar feadh an domhain. Do chruthaigh sé sinne, a dhearbhráithreacha, agus do aitigh sé sinn ar an talamh so, ní le saidhbhreas sgaoilteach, neamhbhuan, do chruinniugadh, ná le haoibhneasa phacamhla an tshaoghail so do shealbhúdh, acht le heolus do bheith againn air féin, le ar ngrádh do bheith air tar gach ní, agus a sheirbhís do dhéanamh; agus ar mhodh so, go dtuillfeadh sinn, le na Grása diadha, saidhbhreas buan substainnteach Flaitheasa, agus sólás ina fhiadhnaise féin tré shaoghal na saoghal. Tá trí pearsonna dealaighthe an so Díodhacht: an tAthair, agus an Mac, agus an Spiorad Naomh. As Dia an tAthair, as Dia an Mac, as Dia an Spiorad Naomh. Atáid cómhionann in gach ní, gideadh as aon Dia amháin an tAthair agus an Mac agus an Spiorad Naomh. Ar dTighearna Íosa Críost príomh-ghin an Athar, agus an dara pearsa don Tríonóid tréadhorrtha, do glac colann daonna air ar son, a mbruinn na hóighe beannaighthe tré obair rúndiamhrach an Spioraid Naoimh. Air ar son-ne go gineadh é, ro dhoirt a fhuil (ar nach feidir a luach do mheas) ó chran na Chroiche, re sinne do tharraing ó sglámhaidheacht an Diabhail agus an pheacaidh; agus le haoibhneasa Flaithis Dé (tai ós cionn gach uile thuarasgbháil) do cheannach dúinn. Air an adhbhar sin, re rún daingean ar feadh ar mbeatha, agus le hucht ar mbáis, do beith calcaidh agus láidir insan gCreideamh so, agus le humlacht iomlán intinne don Eaglais, ar neolaidhe nádh rachaidh choidhche ar seachrán, abramaid an so. Creidim an Dia Athair uile-chumhachtach, Cruthaightheóir Nimhe agus talmhan, agus an Íosa Críost a aon Mhac ar dTighearna, do gabhadh on Spiorad Naomh, geneadh ó Mhuire óigh, dfulaing an pháis fó Phont Piláid, do crochadh, fuair bás, do hadhlacadh; chuaidh síos go hifreann, do éiridh an treas lá ó marbhaibh, chuaidh
suas ar neamh, tá na shuidhe ar dheis Dé Athar uile-chumhachtaigh. As sin thiocfas do
bhreithe ar bheódhaibh agus ar mharbhaibh. Creidim an sa Spiorad Naomh, an naomh Eaglais Chatoligach, Comann na Naomh, maitheadh na bpeacaidhe, eiséirghe na gcorp, agus an bheatha mharthanach. Amén. Acht, a dhearbhráithreaca, ó nach bfhoghnann Creideamh dha ionraice gan a bheith lasdaigh ris na ngrádh, agus beó ó dheaghoibreacha, caitheam ar ndícheall do dhéanamh re eólus do beith againn air gach nidhe as dual dúinn, agus mur sheirbhíseacha dísle, gach a bfhuil an ar gcumhachta do dhéanamh ris na dualgais sin do chur a dtarbha agus a bfriotal. Caitheamaoid do réir radha ar Slánaightheóra naomtha na haitheanta do choimhlionadh, mádh is mian linn dol asteach insan mbeatha shuthuin. Here the priest will repeat the commandments of God, &c. {C Fil.} NA DEICH nAITHEANTA Creid, a mhic, an Dia go glan. Ná tabhir ainm Dé gan adhbhar. Coiméad an tShaoire mar as cóir. Dod athair stod mháthair dein onóir. Ná déin marbha, goid ná drúis, Ná fiadhnaise bhréige a naenchúis. Ná santaigh bean nach leat féin, Clann duine eile nó a áirnéis. AITHEANTA NA hEAGLAISE Coiméad gach Saoire go beacht, Agus déin Oifreann innti d'éisdeacht. Troisg an Carghus go glan glan, An Uigil, agus trosgadh na hanaman. Ná tamhail féoil le do phroinn, Dia hAoine ná dia Sathairnn. Tré bhith shíor ná bíodh sibh Aon bhliadhain gan Faoisdin. Corp Chriost an Domhnach ria gCáisg, Caith lá éigin go Mioncháisg. Ná déin banais na dáil. Ó thús Carghais go Mioncháisg, Agus ó thús Advent go grod, Go dhá lá dhég d'éis Nuadhlog. (A)
{C Prós} Le coimhlíonadh na naitheanta déanfam gach deagh-obair tai riachtanach dhúinn agus seachonam gach uile chinel uilc; agus gan amhrus ar bith, níl olc ann acht an peacadh amháin. Caitheamaid, mar sin, bheith ro choimédach gach uile pheacadh do sheachnadh, agus go háirithe gach uile pheacadh marbhtha shladas Grása Dé ón Anom, agus thruaighligheas é don Ég síorruidhe. Go mbeith a fhios agaibh mar sin, gach olc is cóir dhíbh go spesialta do seachnadh, agus go mbeith cumhacht agaibh faire do dhéanamh an aghaidh ionnsaighthe agus cealga an droch spioraid, aithreosadh mé dhíbh na seacht bpeacaidhe marbhtha, ní hé amháin go bfhuil siad doilgheasach agus marbhthach ionnta féin, acht go bfhuilid na gceann thoibreacha ó sileann ar míbhésa spioradálta, agus gach mífhortún da dtig oruinn. 1. Díomus. 2. Saint. 3. Drúis. 4. Tnúth. 5. Craos. 6. Fearg. 7. Leisge. 2. Agus do bhríg nach bfhuil sé an ar gcumas na haitheanta do choimhlíonadh, sinn féin do sheachnadh ar pheacadh, ná ar ndualgus spriodálta do chur a sochar, mur bfaghmoid congnamh ó Ghrása Dé tré na mór-thrócaire; as ro riachtanach dúinn usaid do dhéanamh do na meadhna do dheachtaidh Dia féin dúinn, le na bheannachta agus a Ghrása do dhortadh anuas oruinn. Agus as iad na meadhna so, Urnaighe ghnáthac umhal, coiméd a bheith gníomhac ans na trí subháilce diagha; Creideamh, Dóchus agus Grádh, maille le Sacrament na haithrighe do ghlacadh leis na conduir riachtanacha, agus fós, Sacrament Cuirp agus Fola ar dTighearna Íosa Críost. Na Sacramentibh do dheachtaidh dhúinn ar Slánaightheóir Íosa Críost, as iad na braighille as ionmheasta dhá thrócaire dhúinne na Peacacha, agus an comhartha as mó ar a grádh don Eaglais go hiomlán. As iad so na slighthe beannaighthe re bfhaghthar a Grása agus na meadhna prionnsabálta le gceangaltar dar nanmonna na hefeachta, agus gach uile mhaitheas fhásas dúinn óna ég agus óna pháis. Dhá brigh seo, ó thig ar Slánughadh ó usaid cheart na Sacraminntibh agus o nach féidir linn a nglacadh, re sochar, mur a rabhamar chéudus sáitheach ullaithe, a tá sé tar gach ní riachtanach dhúinn Oideas fíre dfhághail ar na conghialla bhaineas dóibh, agus na miana as dual dúinn do thaibhairt linn, re na nglacadh le toradh dhar nanmonna. (Here the Priest will repeat the Sacraments, &c. ). Re sochar an teaguisg so d'fhághail daoibh, a Chrístaidhthe ghrádhacha, agus la trócaire Dé do gnodhadh dhúinn tré impidhe agus tré urnaighthe, agus fós, le na grása agus a bheannachta do dhortadh oruinn, ceanglamuid ar miana agus ar nintinn le miana agus intinn ar Slánaigheóra naomtha. Agus ris féin agus tríd féin, teilgimid sinn féin sios ós coinne suidhe na ngrás ag ofráil suas ar nurnighe ó croidhe go chráibhtheacht air ar son féin agus ar son an chineadh daonna
go huile. Agus chéudus guidfeam ar son Eagluise Chríost go hiomlán, le go ndéanamh gach neach a bhaineas leithe, ainm Dé do ghlórughadh an gach uile rann don domhan, ina bheó agus an uair a bháis. Guidhmid fós, ríoghacht a Ghrás, a Chreidimh, a Dhóchusa agas a Grádha neamhda do leathnugadh frí gach tír don chruinne, agus go nglacadh sealbh ar gach uile chroidhe, agus go mbeith an domhan go hiomlán cómhaontach an grádh dha naomhthoil, amhail mar táid na naimh a bhflaitheas. Guidhfeam fós air son ar bPríomheapspuig, ar bPréláid, agus gach Eapspog eile agus aodhaire san Eaglais, agus ar son na cléire go hiomlán, go ndeonaidheadh Dia a anacall agus a chobhair dóibh agus a dtabhairt ar a mhian féin. Guidfeam ar son an rígh agus an fine ríoghda agus gach uile neach taoi a mórchéim fútha, leanam beatha shocair shíodchánta faoi na stiuradh, in obreacha diadhgha agus a bfiréntacht. Guidfeam fós ar son Phrionsaidhe na Críosdamhlacht agus a gceinnfeadhna uile; le Dia dha mbeon- nuadh le gach Soillse agus Grása tá riachtanach dóibh le gach dualgus dha bfhuil orra do choimhlíonadh, re a gcroidheacha do eidircheangal a síothchain, agus go seachonadh ón gCríosdaidhacht agus ó lucht na noilen so go háirithe, sgiúrsaidhe sganracha cogaidh, plágha, gorta, tírchrathaighthe agus a samhail sin do mhishana. Guidhfeam fós ar son ar naithreacha agus ar máithreacha, ar gclann, ar lucht gaoil, ar gcáirde, agus ar bfhóghaintigh, agus fós air son ar náimhde, le go dtionntóchadh Dia a gcroidheacha agus a thrócaire do dhortadh orra agus go ndeonaghadh a Ghrása neamhdha don chineadh daona uile. Cuirfeam suas ar nimpidhe le húmhlacht agus dúthracht go dtíonntóchadh Dia air féin na daoine tá ar dhíth creidimh agus na hanmonna bochta ar feadh an domhain tá a staid dhoil- ghiosach pheacaidh marbhtha, agus go háirighthe an mhéid atá a láthair isan bpobal so, go saoradh Dia, in a mhór-thrócaire, iad ón olc sin as díobhálaigh san domhan agus on mbás sganrach, on mbretheamhnus agus ón Ifreann taoi dhá leanmhain go dhian, an seal a mbid isan stáid mhífhortúnach sin. Le críochnúghadh ar dteagaisg dhíbh, a dhearbhraithreacha ionmhaine, guidhfeam air son na bfhíoréan a bpurgadóir go maithfeadh Dia a bfhiacha dhóibh, a saoradh óna gcuibhreacha, agus dorsa na síthchána agus na sgíthe síorraidhe do oscladh dhóibh. Ris na miana so aithreosam an so oráid ar dTigearna, an Paidir, agus dhéanfam iodhbairt naomtha an Aifrinn do ofráil suas tar éis sinn féin do ollmhúghadh ris na hechta Croidhbhrúghaidh, Creidimh, Dóchusa agus Gráidh ar ndiaidh. Echt Croidhbrúghaidh. O mo Dhia, tá doilgheas ó chroidhe orm, gur thuill mé d'fhearg, le d'aitheanta naomtha do bhriseadh, óir tá mo grádh ort ós cionn gach uile ní ar a domhan. As tú mo mhaitheas tar gach maitheas. As tú mo thosach, agus as tú mo chríoch. Ta rún diongmhálta
agam re congnamh do Ghrás gan dfhearg do thuilleamhain feasta re mo ré, agus gach uile ocaid pheacaidh do sheachnadh re ndénfainn dfhearg do fhadódh, san aimsir a taoi rómham. Echt Creidimh. Ó mo Dhia, creidim go neartmhar gac uile arteagal theagusgas do naom Eaglais Chatoligach dhúinn le creideamhain, air an adhbhar gurab tú féin (an fhírinne neamh-sheachránach) do nocht dúinn na harteagail sin. Agus ó mo Dhia, tá rún láidir agom bheith seasmhach anso gCreideamh so, ar feadh mo shaoghail agus a nuair mo bháis. Echt Dochusa. Ó mo Dhia, atá tú uile-chumhachtach agus uile-thrócaireach, taoi Dóchus agom tré thuilleamhna agus luaidheachta mo Shlánaigh- theora Íosa Chríost, go tiodhloicfair do naomhghrása dham, agus maitheamhnas mo pheacaidhe air an tshaoghal so, agus an ghlóir shíorruidhe do gheallais go trócaireach san tshaoghal le teacht (do gach aon choimhlionas na deagh-oibreacha) do aithean tú orainn, agus tá rún agomsa do choimhlíonadh go brighmhar, le do chongnamh neamdha. Echt Gradha. Ó mo Thighearna Dia, gráidhim thú thar gach ní, re mo chroidhe go huile, mar as maith thú thar gach maith, mar as iomlán thú ós cionn gach meas, in gach uile naomhchailaídheacht, agus gurab dhuitse amháin as dual mo príomhghradh, agus mar gheall ortsa gráidhim iadsan uile air ar chuir tú aithne orm mo ghrádh do thabhairt. (Let the priest here announce to the flock the Indulgences annexed to these Acts.) (B) Ar nAthair atá air neamh, &c.. Triallfam anois, a Dhearbhráithreacha, chum Iodhbairt naomtha an Aifrinn do cheileabhradh, agus mo athchuinge oraibh bhar gcrábha do thabhairt libh, le na thoradh agus a thairbhe d'fhághail daoibh; in nainm an Athar, agus an Mhic agus an Spioraid Naoimh. Amén. A Chatoligidh ionmhain Éireann ag sin daoibh, le na bheannach- tain, Teagusg Athchomair, deachtaigheadh do rath bhar nanmanna
la Dr. Séan Mhic an tShaoir, Ard Eapscop Átha Cliath agus Ghlinne da Locha, Cómharba Lorcain uí Thuathail, Príomhaidh agus Ardcheannach Éireann; (C) agus guidhidh sé oruibh ruinnpháirt d'fhághail an bhar nurnaighthe. An athchuinge chédhna ó Chathal ua Chonchabhair, ó Ath na Gcarr, ro tearraing an Teagusg so ó Bherla go Gaoidheilg choitchinn san mbliadhain so an Loghaidh cheachtarrha, 1776. (D)
19 Dawson Street, Dublin 2
D02 HH58 +353 1 676 2570 info@ria.ie
Cookie Use
Website developed by Niall O'Leary Services