Soillse tré Dhorchadas;
nó 
Aimseara soillseacha 'lár dubh-staire 
déidheannaighe na hÉireann. 
TOMÁS Ó FLANNGHAILE DO SCRÍOBH.
I. — RÉAMHRÁDH.
Seacht gcéad bliadhan ó shoin do chaill 
Éire a saoirse réir na hamhdála coitchinne 
as gnáth le hÉireannachaibh; seacht gcéad 
bliadhan ó shoin bhuaidh na Sasanaigh Éire 
d'aon bhuille — d'aon bhuille amháin — agus 
chuireadar deireadh leis an ngnó.  Mar so 
deir na Sasanaigh féin linn 'na starthachaibh, 
agus mar so as mian leo a chur in umhail 
don domhan. 
Acht go deimhin is fír-bheagán don cheart 
ná don fhírinne atá san scéal so.  Uimhir 
gheasrógach, phisreógach a Seacht, agus is gnáth 
le daoinibh a cleachtadh go minic gan bhun 
gan bhunudhas, agus is gnáth leo uimhreacha as 
lugha do mhéadughadh agus do mhórughadh go 
rigid an Seacht séanta so.  Bhí "Seacht 
n-ionganta an domhain" ann, "Seachtar 
fear-feasa na Gréige," "Seacht n-aoise 
an duine" — ba ghnáth le daoinibh trácht ar 
"na seacht dteangthaibh" — nó go bhfuar-
adar scéala go raibh iomad eile de theang-
thaibh san tsaoghal; do chreididís na daoine 
'sna "Seacht bPlainéadaibh" nó réalta 
móra na spéire nó gur fríth plainéada 
eile.  Againn féin in Éirinn bhí seacht 
ngrádhacha nó céimeanna na bhfileadh, seacht 
dteampuill Chluana mic Nóis, agus an 
iomad eile do na seachtaibh.  Beag an 
t-iongnadh má thárla tré ath-rádh na cabair-
eachta so ag na Gallaibh agus a gcáirdíbh 
in Éirinn gur chromamar féin ar an scéal 
do chreidsin agus an focal do labhairt ó 
bhéal go béal.  Acht bhí na Gaill 'gá rádh so 
agus 'gá ath-rádh in ar gcluasaibh d'aon-
toisc — ar chor go dtasbáinfidís fad a 
gceirt agus a gcumhachta in Éirinn, agus 
méid na Galldachta as cóir bheith orainn 
d'éis an oirid sin d'aimsir.  Ní chreidid 
fíor-Ghaedhil san nGalldacht so — ní ghéill-
eann siad di. 
Leis an bhfírinne a rádh bhí an chuid as mó 
d'Éirinn ag caitheamh a saoirse go dtí an 
Cath Chinntsáile sa bhliadhain míle sé-déag 
'sa dó.  Níl amhras i rith na seiseadh aoise 
déag nach gcluinimíd trácht corr-uair ar Ó 
Néill na Bainríoghna, ó Raghallaigh na 
Bainríoghna Mag Uidhir na Bainríoghna, acht 
is follus as ár seanchus féin go raibh Éire 
beagnach saor go dtí tuitim Uí Néill i 
ndiaidh Chinntsáile.  Uime sin is córa a 
rádh nach raibh Éire faoi lán-smacht na 
nGall ní as faide ná trí chéad bliadhan — 
sé sin, an tseachtmhadh aois déag, an t-ocht-
mhadh agus an naomhadh aois déag — fada 
ar ndóthain a déarfaidh sibh — ró-fhada go 
mór adeirim-se féin. 
Acht i seanchus an tsaoghail léighmíd gur 
b'iomdha an pobul do chaith trí chéad bliadhan 
i ndaoirse, agus do bhuaidh siad a saoirse 
'na diaidh.  Do réir aon áirimh bhí clanna 
Íosráil ceithre céad agus tríocha bliadhan 
faoi smacht na nÉigipteach, réir áirimh eile 
ní rabhadar san Éigipt acht dá chéad 
bliadhan as cúig déag — 'na dhiaidh sin as 
uile do bhuaidh siad a saoirse — gan amhras 
tré chumhacht Dé tugadh dhóibh go follus, 
fír-dhíreach. 
Acht a ndeárnadh gníomh mór riamh gan 
chungnamh Dé?  Bhí na Briotanaigh — sean-
mhuintir na Breataine Móire beagnach 
ceithre céad bliadhan faoi riaghail na Romh-
ánach; tháinig deireadh na riaghla sin ó 
mhórán d'ádhbharaibh — ádhbhar díobh de bhrigh 
gur dheacair don Chumhacht Romhánaigh a 
críocha agus a cúigidh thar lear do chong-
bháil; ádhbhar eile, chuir na Scuit ó Éirinn 
agus na Cruithnigh ó Albain an scannradh sin 
ortha gur mhaith leis na Romhánachaibh 
imtheacht leo as an tír go deo.  Féachaidh 
arís ar na Gréagachaibh — feadh beagnach 
ceithre céad bliadhan do mhaireadar-san 
i sclábhaidheacht do na Turcachaibh — cuireadh 
deireadh leis an riaghail sin i dtosach na 
naomhadh aoise déag agus beag nach in ár 
laethibh féin.  Ní hé sin amháin, tré sheacht 
gcéad bliadhan do riaghluigh na Múraigh 
i ndeisceart na Spáinne, agus tháinig 
críoch na daoirse fada sin, agus b'éigean 
do na Múrachaibh fá dheoidh dul ar ais gus 
an Afraic as a dtángadar ar dtús. 
II. — ÉADBHARD BRÚS 1315-1318.
Dubhras cheana, feadh na gceithre céad 
bliadhan d'éis eachtra an dara Hanrai go 
hÉirinn san bliadhain míle céad as aen 
déag ar trí fichid (1171), go raibh muintir 
as flatha na hÉireann beagnach saor go 
hiomlán ó righ nó riaghail Shasana.  Is fíor 
go raibh Baile Átha Cliath agus Portláirge 
agus cathair Chorcaighe agus beagán do na 
cóntaedhibh i dtimpeall Bhlátha Cliath i seilbh 
na nGall; acht bhí an chuid eile d'Éirinn sé 
sin an chuid as mó go fíor-Ghaedhealach fós 
in a mbéasaibh, in a mbeatha agus in a ndligh-
thibh: tuilleadh ar sin, ba mhinice d'íocadar 
na Gaill cíos agus cáin do na Gaedhealaibh 
ná d'íoc na Gaedhil leo-san.  Acht 'sna 
laethibh sin féin tá a dó nó a trí d'aim-
searaibh shoillsigheas go mór-mhór seach na 
haimseara eile. 
Ar dtús tabhramaois faoi n'ár n-aire 
réim agus riaghail Éadbhaird Brús i nÉirinn. 
Tá an aimsear chomh onórach agus chomh 
glórmhar sin do na hÉireannachaibh agus do 
na hAlbanachaibh go léigeann na seanchaidhe 
Gallda di ar fad, gan focal do rádh uirre 
nó innsid dearg-bhréag ar an scéal go 
hiomlán, gan innsin dúinn acht go ndeach-
aidh Éadbhard Brús go hÉirinn acht do 
marbhadh é sa' bhliadhain míle trí chéad agus 
ocht-déag (1318).  Do mheasfadh sibh go 
dtáinig an Brúsach lá n-aon, agus gur 
marbhadh é an lá 'na dhiaidh!  Ní mheasfadh 
sibh ar aon chor gur b'aon do na ceannaibh-
feadhna ba threise 's ba chumasaighe le 
Robard Brús é — an rí do bhuaidh Bannoc-
burn (nó Alt an Bhonnaigh mar ghoireann na 
hAlbanaigh féin don chath chlúmhail sin) — gur 
b'é san bhliadhain míle trí chéad as cúig 
déag (1315) do tháinig Eadbhard Brús go 
hÉirinn — sé sin an bhliadhain i ndiaidh 
Bhannocburn — gur bh'é Domhnall Ó Néill 
rí Uladh agus taoisigh eile an tuaisceirt 
do chuir cuireadh chum an Bhrúsaigh teacht go 
hÉirinn, go ndeárnadh a chrónughadh ar 
Chnoc na Maoileann i ngar do Shrád-bhaile 
Dúin-dealgan — gur ghéill trí cheathramhna 
na tíre dhó mar árd-rí na hÉireann, go 
bhfuair sé buaidh ar na Gallaibh i mórán de 
chathaibh, gur ghabh sé mórán d'á gcaisleán-
aibh agus dá gcatharchaibh, gur mhair sé agus 
riaghluigh sé in Éirinn trí bliadhna go leith 
ag cailleadh a bheatha fa dheireadh i láthair 
an chatha láimh leis an Srádbhaile, an ceath-
ramhadh lá déag de mhí dheiridh an Fhoghmhair 
míle trí chéad agus ocht déag (1318).  Is 
minic thig scrios ar cúis ó bhás an taoisigh. 
Fuair Brian bás i gCluain Tarbh acht bhí an 
lá cheana ag na Gaedhealaibh.  Is minic 
i gcúrsaibh an tsaoghail tháinig diombuaidh i 
gcath agus scrios ar tír ó chailleamhain righ 
nó taoisigh. 
ART MAC MURCHADHA 1375-1416.
Ní as oirdhirce agus ní as glórmhaire go 
mór ná sin caithréim Airt Mhic Mhurchadha 
righ Cúigidh Laighean.  Do casadh prionnsai 
Gallda agus fir-ionaid an righ Shasana go 
minic leis i gcath agus do rug sé an bárr 
orra — do ghabh sé uatha a gcaisleáin agus a 
ndaingeana móra, mar tá Ceatharloch, 
Fearna mhór, Inis-corthaigh agus iomad 
eile: faoi dhó do tháinig an dara Riocard 
rí Shasana féin 'na aghaidh le sluagh mór 
chum Art Mac Murchadha do chlaoidh agus 
do bhuadhachtain — acht níor chlaoidh sé as nír 
bhuaidh sé sean-leoghan na Laighneach: acht 
sé do thárla gur b'éigean do Riocard dul 
abhaile ar ais, agus a shluaighte uile go 
briste, buailte, bataráilte.  Le dá-fhichid 
bliadhan bhí buaidh agus bárr ag Art ar 
gach uile chumhacht ó Shasana agus leis na 
deich mbliadhanaibh deireannacha bhí síothcháin 
in a thír ón gceann go chéile.  Agus cuimh-
nigidh ar seo — nírbh' i gcríoch ná i gcúigeadh 
iargcúlta do thárla, áit ar lag cumhacht na 
nGall, nírbh' i dTír Chonaill é ná i dTuadh-
mumhain ná i gCiarraighe, acht i gCúigeadh 
Laighean, ag dóirsibh Bhláth-Cliath, an cúig-
eadh as foisce do Shasanaibh, an cúigeadh as 
gnáth a mheas gur b'í an chuid as Gallda 
d'Éirinn í.  Acht tá fhios againn go maith 
gurb' ins na laethibh déidheannacha fós thug 
cúigeadh Laighean, tír chlann Mhic Mhurchadha, 
ua mBroin, ua dTuathail, agus ua gCaomh-
ánaigh, sompla croidhe agus crodhachta do 
mhuintir Chonnachta agus Uladh agus Mumhan 
— glóir agus clú na hÉireann go deo é! 
Acht cheana tá aimsear agus gníomhradh 
Mhic Mhurchadha chomh clúmhail agus chomh 
onórach do Chlannaibh Gaedheal & chomh neamh-
onórach sin do Chlannaibh Gall go léigid 
faoi lár ar fad iad, gan fiu an fhocail do 
rádh orra, nó ní as measa ná sin, go n-inn-
sid dearg-bhréag ar an scéal go huile — 
'gá chur in umhail gur réim bhuaidheach ar 
fad an dá chuairt do thug an dara Riocard 
ar Éirinn, ag críochnughadh cura na tíre sin 
faoi smacht na nGall — láin-éitheach na 
fírinne!  Má's duine de chlainn Mhic Mhur-
chadha — Diarmaid na nGall — ar a bhfuil an 
milleán gur b' eisean do thug na Sasanaigh 
ar dtús go hÉirinn do scriosadh amach an 
feall sin agus do cuireadh an t-ainm in 
onóir arís go deo le dílse, le cródhacht, 's 
le gníomhraidh duine d'á shliocht, Art Mac 
Murchadh Caomhánach. 
AODH Ó NÉILL: 1592-1602.
Gabhamaois thart ón gceathramhadh aois 
déag agus ón gcuigeadh aois déag — téidh-
míd go haimsir as oirdhirce agus as 
troime gníomhradh — an tseiseadh aois déag. 
Fuair Seaghan ó Néill] clú mhór i lár an 
chéid bhliadhan sin ag cosnamh a sheilbhe féin 
in aghaidh na bainríoghna Eilíse; acht 'na 
dhiaidh sin as uile nír b'ionann Seaghan as 
Aodh — agus mar mheasaim féin níl aon 
chosamhlacht eatarra.  Ba bheag le Seaghan 
an chuid eile d'Éirinn chomhfhad as bhí 
Cúigeadh Uladh saor – chomhfhad as nár 
baineadh le n-a sheilbh féin.  Ní hé sin 
amháin, chomh fada as bhí a oidhreacht féin 
Tír-Eoghain gan baoghal gan buaidhreadh, ba 
chuma leis Tír-Chonaill nó cuid eile don 
chúigeadh, agus do dhéanadh sé ionnsaighe 
orra chomh luath agus ar na Sasanachaibh 
féin.  Éire 'na haon-righeacht go mór as go 
saor, Éire 'na náisiún fa leith, nír bhuaidhir 
an smuaineadh sin ceann Sheaghain riamh, ní 
dheacaidh sé 'na cheann ar aon chor.  Don 
taoibh eile, ba hoirdhearc Aodh ó Néill, ní 
hé amháin mar ghaiscidheach agus fear-catha, 
acht mar fhear mór stáit.  Tá sé go mór, 
ní hé amháin de bhrigh gur cheap sé ar 
Éirinn uile 'na haon-righeacht láidir – ní hé 
amháin gur chuir sé in aghaidh na bainríoghna 
Eilíse aon do na huachtaránaibh ba threise 
dár ghabh Sasana riamh — acht de bhrigh go 
rug sé an bárr le haimsir fhada, agus 
go raibh sé go fír-chinnte 'na righ ar Éirinn
feadh beagnach deich mbliadhana — sé sin 
ó mhíle cúig céad as dó dhéag ar ceithre 
fichid go míle sé céad sa dó. 
Ar áis nó ar éigean do tharraing sé beag-
nach Éire go huile in aon cheangal, in aon 
chombáidh, do réitigh sé na heasaontaidh, 
thug a fhlaitheas 'sa oidhreacht féin do gach 
taoiseach, rinne sé ridirí agus iarlaí, chuir 
sé scoileanna agus coláistí ar bun — in 
aonfhocal bhí sé 'na árdrigh ar Éirinn feadh 
deich mbliadhan.  Réir mo bharamhla-sa, b'é 
an flaith ba mhó do Chlannaibh Néill, an 
Niallach ba mhó caithréim agus cumhacht dá 
dtáinig riamh ó Shliocht Eoghain.  Tá comh-
artha agus cruthughadh ar a chumhacht san nidh 
seo — agus cruthughadh fós é ar a n-abraim 
ar luach aon duine amháin ar uairibh — gur 
iarradar na Sasanaigh go minic a mharbhadh 
le nimh — seadh go deimhin — nimh in aghaidh an 
té nár bhuaidh siad riamh i láthair an chatha. 
Tháinig diombuaidh fa dheoidh, mo bhrón, sa 
bhliadhain míle sé céad sa dó (1602) agus 
do chaith Ó Néill deireadh a shaoghail i ndubh-
achas agus ar deoraidheacht, acht ní cóir 
dhúinn a mhóir-ghníomhradh do dhearmad 
choidhche. 
EOGHAN RUADH Ó NÉILL: 1642-1649.
Is dóigh nach bhfuil i ndán dúinn cúis na 
hÉireann d'fhághail bháis go deo.  Cia gur 
chaill Éire an lá i gCionntsáile, cia go 
bhfuair Ó Néill bás ar deoraidheacht gan 
dóigh, gan dóchas dá thír, nír ghabh fós fiu 
aon ghlúine amháin thart gur éirigh Éire arís 
as a luaithreadh.  Faoi cheannas Niallaigh 
eile do chímíd bearta agus gníomhradh 
Aodha ar n-a ndéanadh arís, na caisleáin 
as na bailte móra dá ngabháil ag Clann-
aibh Gaedheal, Clanna Gall ar teitheadh fa 
scannradh, dhá dtrian na hÉireann saor 
ó smacht na nGall le seacht mbliadhnaibh, sé 
sin, ón mbliadhain míle sé déag as dó ar 
dá fhichid go míle sé céad as naoi ar 
dá fhichid.  Do rinne an pápa féin le 
hÉirinn mar le cumhacht nó náisiún saor 
fa leith chum a dtiucfadh leis a láin-theach-
taire féin do chur, agus do chuir fós. 
Bhí Éire faoi n-a riaghaltas féin leis na 
bliadhnaibh sin, faoi'n gComhairle Náisiúnta 
de Ghaedhealaibh agus de Ghall-Ghaedhealaibh, 
ag bualadh a cuid airgid féin, ag cur a 
leabhar agus a scríbheann in a clódh féin. 
Acht do thárla cia nár fhéadadar na Gaill 
Eoghan Ruadh do bhualadh ar pháirc an chatha, 
gur fhéad siad a mharbhadh le nimh, mar 
d'iarradar a dhéanamh go minic roimhe sin 
in aghaidh flathadh agus ríogh na hÉireann. 
Fuair sé bás ó nimh d'ól tré fhíon ag 
féasta chum a bhfuair sé cuireadh.  B'é 
seo a oidheadh cia gur cuireadh ceist agus 
amhras ar an scéal.  Do mharbhadar é sul 
ar casadh le Cromull é — creidim féin gur 
mhó an taoiseach catha é ná Cromull, agus 
dá gcasfaidhe ar a chéile iad, badh subhach 
stair na hÉireann ó shoin a leith. 
PÁDRAIC SÁIRSÉAL: 1686-1691.
San bhliadhain míle sé céad agus sé ar 
ceithre fichid do rinneadh an Talbóideach 
'na fhear ionaid an righ leis an dara righ 
Séamus — an céad fhear-ionaid Catoilice 
ó thúis na Protastántachta in Éirinn.  Cia 
bé rud badh mhian linn a radh ar righ 
Séamus, níl amhras nach raibh deagh-rún aige 
in ár dtír chomhfhad as bhí ceannas nó 
cumhacht aige san tír.  Cuireadh na hain-
dlighthe ar gcúl, do hullmhuigheadh arm 
tríochadh míle fear le cosnamh na cúise 
Catoilicighe, cuireadh na Catoilicí in áird-
chéim, agus nuair ráinig Séamus féin go 
Blátha-cliath, do thoinóil sé Párlamaint.  Insa 
Phárlamaint sin toghadh na fir-feise as na 
sean-mhuintearaibh Gaedhealacha agus as na 
sean-Ghallaibh, ionnas gur bh'í an chéad 
fhíor-Phárlamaint Ghaedhealach bhí san tír ó 
theacht na nGall. 
Acht cia go raibh rún maith ag Séamus, 
agus gur iarr an Talbóideach maith do 
dhéanamh, b'é Pádraic Sáirséal an tÉir-
eannach do b'fhearr agus ba mhó san aimsir 
sin agus go sonnradhachle trí bliadhnaibh 
an chogaidh (1689-90-91).  Cuireadh cath na 
Bóinne, cailleadh Eachdhruim, agus fa dheoidh 
do ghéill Luimneach — Luimneach na laoch — 
ar connradh.  Acht cheana, is follus dá 
n-imeochadh aon teagmhas amháin ar Uilliam 
san lá sin, bheadh athrughadh scéil ar an 
gcogadh agus ar sheanchus na hÉireann ó 
shoin anuas.  Do tháinig Uilliam as bualadh 
na Bóinne ní headh go deimhin tré n-a 
chródhacht ná a chalmacht acht tré n-a chríonn-
acht agus tré n-a dheagh-rath; acht dhá 
dtuitfeadh sé san chath sin, bheadh deireadh 
le n-a chúis — ní bheadh aon rud eile ar 
a ndéanadaois troid; bheadh Séamus 'na 
righ ar Éirinn, muna raibh ar na trí ríogh-
achtaibh, agus is dóigh go dtosnóchadh sé 
líne nuadh de righthibh na hÉireann.  Agus 
da dteangmhóchadh nár thuit San Rút in 
Eachdruim b'fhéidir go dtiucfadh leis an 
chúis do chur fa rath, agus go mbeadh scéal 
nach é le hinnsin indiu.  Nach mór atá 
ar bheatha duine amháin ar uairibh? 
HANRAI GRATÁN 1780-1790.
B'fhéidir gur b' í an t-ochtmhadh aois déag 
an aimsear as duibhe, dona, dobhrónaighe i 
stair uile na hÉireann.  Acht 'na dhiaidh 
sin bhí againn san aimsir úd féin laethe 
sona soillseacha, agus do tháinig an solus 
as áird nár ghnáthach.  Hanrai Gratán is 
eadh an fear do thug an solus san aimsir 
sin.  Ní mian liom trácht ar shaoghal an 
Ghratánaigh ar fad — ní riachtanach é — agus 
mo bhrón! do thuit an Gratánach féin ó 
chosnamh cúise na hÉireann i ndeireadh a 
shaoghail, & d'éisteadh sé go sástach umhal le 
ceisteannaibh na tíre, gan mórán triob-
lóide do chur air féin.  Acht ón bhliadhain 
míle seacht gcéad as ceithre fichid (1780) 
nuair do thóg sé ar dtús ceist Saoirse 
Párlamainte na hÉireann go deireadh na 
ndeich mbliadhan ná diaidh, an chuid as 
lugha de — cia go raibh na Catoilicí faoi 
throime na n-ain-dlighthe fós — 'na dhiaidh sin 
as uile bhí saidhbhreas mór san tír, bhí mórán 
cóimhcheannaigh thar lear, bhí na Catoilicí as 
na Protastántaigh ag teacht le chéile, agus 
ag cur aitheantais ar a chéile, bhí na céirde 
as na healadhna ag dul ar aghaidh, cuireadh 
ar bun an Acadamh Éireannach i mBlátha-
cliath, agus concas dár dtír bheith 'na 
náisiún arís.  Acht cuimhnigidh ar so — b'é 
sin aimsear na Bholóintíreach, nó saighdiúirí 
cathardha na hÉireann.  Fear Párlamainte 
bhí san Ghratánach — fear deagh-labhartha — 
acht níor chuir an deagh-labhairt seo púicín 
air.  Bhí fir deagh-labhartha in Aimériocá, 
acht ba mhaith an cúl-báire don deagh-
labhairt sluaighte armtha, agus taoiseach 
maith catha, agus do bhuaidh siad-san a 
saoirse.  Is amhlaidh seo dubhairt an 
Gratánach féin i dtigh na Párlamainte: 
"D'éirigh mo thír," ar seisean, "ó sclábhaidh-
eacht go harmaibh, agus ó armaibh go 
saoirse!" 
San leictiúr geárr so ní thugas isteach 
mórán don nuadh, ná de na nuaidh-scéal-
aibh — ní dheárnas acht cuid bheag d'ár sean 
chus do chur i gcuimhne d'ár muintir arís, 
óir is forus dearmad do dhéanadh air.  Seo 
beagán de na rudaibh ar a ndeárnas 
trácht, ruda cuirthear ar dearmad go 
minic: 
(1) Ar dtús: gur b'é fad daoirse na 
hÉireann ní hé seacht gcéad bliadhan, acht 
an chuid as mó de, trí chéad bliadhan — 
agus tá fhios ag Dia gur fada go leor sin 
féin: 
(2) San dara feacht: gur bhuaidh poib-
leacha agus náisiúna eile saoirse d'éis trí 
gcéad bliadhan de dhaoirse, agus d'éis 
seacht gcéad bliadhan féin, mar as follus 
as stair na Spáinne: 
(3) San tres feacht: go raibh againn 
sna haimsearaibh ba dhuibhe dár stair, 
taoisigh móra tréana, agus bliadhana sonais 
agus saoirse: agus 
(4) Ar deireadh: gur cóir dhúinn i rith 
na mbliadhan bheith ag síor-tharraint agus 
ag síor-strachailt an tslabhra, nó go 
mbéimid gan lúib ná lorg na lúibe 
orainn, 'gá chuimhniughadh choidhche go dtáinig 
ní as mó as ár n-iarrachtaibh agus as ár 
ngníomhraidh féin ná as trócaire Shasana. 
(Críoch).
FOCLÓIR STAIRIÚIL NA NUA-GHAEILGE (FNG) / THE HISTORICAL DICTIONARY OF MODERN IRISH
ACADAMH RÍOGA NA HÉIREANN (ARÉ) / THE ROYAL IRISH ACADEMY (RIA)
Is cuid de Chartlann FNG de théacsanna Nua-Ghaeilge an ríomhthéacs seo. www.fng.ie
Tá an téacs seo á chur ar fáil faoi Creative Commons Attribution-NonCommercial- NoDerivs 3.0 Unported License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/) Ní bheidh FNG ná ARÉ freagrach as úsáid an ríomhthéacs seo.
Dáta: 18/10/11