Historical Irish Corpus
1600 - 1926
Historical Dictionary of Irish
Search the corpus
Browse the Text Archive 1600-1926
Fiannaidheacht - Teacht agus Imtheacht an Ghiolla Dheacair agus Tóruigheacht Chonáin agus A Chuideachtan.
Title
Fiannaidheacht - Teacht agus Imtheacht an Ghiolla Dheacair agus Tóruigheacht Chonáin agus A Chuideachtan.
Author(s)
Ní fios,
Compiler/Editor
Laoide, Seosamh (Lloyd, Joseph H.)
Composition Date
1900
Publisher
Connradh na Gaedhilge
Téacs
Comhad TEI
Gnáth-Théacs
Comhad ePub
Search Texts
Enter word/phrase
Search Type
Headword
Standardised
Exact match
Phrase
Word Type
All
Adjective
Noun
Preposition
Pronoun
Verb
Verbal Noun
Poetry/Prose
Both
Prose
Poetry
Set Dates
1600
1926
TEACHT AGUS IMTHEACHT AN GHIOLLA DHEACAIR AGUS TÓRUIGHEACHT CHONÁIN AGUS A CHUIDEACHTAN. A haithle na laoidhe sin d'éirigh an Giolla Dea- cair i n-a cholamhain chomhdhíreach i n-a cheart- sheasamh agus tug aghaidh siar bud dheas gacha ndíreach, agus mar chonnairc ann capall a thighearna a fágbháil na tulcha i n-a raibh Fionn agus an Fhiann, do ghluais féin i n-a dhiaidh agus na ceithre feara déag sain ar a mhuin, agus mar do chonnairc Fionn agus an mhéid do bhí i n-a fhochair d'Fhiannaibh Éireann sin, do léigeadar gáir sgige, fochmhaide agus fonamhaide fútha, agus ní fada do chuaidh an Giolla Deacair uatha an tan do thógaibh a éadach ós maolaibh a mháis agus a lurgan agus gluaiseas roimhe go dísgir deaghthapaidh agus go tric teann talachair troigh-éagaidh tinneasnach agus go gródha calma choimhneartmhar mar luas fáinle no feirbh, no mar shíoth gaoithe tar cheann machaire nó maoil-tsléibhe i meadhón míosa Márta; is é sin treise, díosgaireacht agus deagh-thapadh do bhí i gcosaibh an Ghiolla Dheacair ag imtheacht uatha, agus ní faillightheach do fhreagradh sain le n-a each: gér mhór a eire agus a ualach, tug criothnughadh air féin agus do ghluais i n-a bhuinneadhaibh ró-dhiana racht-aigeantacha reatha, eodhón, an t-each i ndiaidh a thriaith agus a thighearna, agus dá mbudh tuirling budh mhian leis an muintir do bhí ar a mhuin ní raibh ar gcumas dóibh, óir do leanadar a lámha agus a gcosa do'n chapall go docht daingean do- sgaoilte ionnus nár fhéad neach aca tuirling de. An uair do chonnairc Conán Maol mac Mórna sin ro léig, tráth, gairbh-sgread dhuaibhseach uathbhásach dho-fhulaing as, agus ro ghabh ag aoireadh agus ag aithisiughadh Fhinn agus na Féinne ar gcéadna fo n-a leigean nár bh'fheas críoch no cinéal de'n domhan arab as dó; agus do chuir sé Fionn agus Fianna Éireann fá gheasaibh, muna leanadaois é féin agus an mhéid do bhí i n-a fhochair de'n bh'Féinn ar an each sain gibé áird d'áirdibh an domhain i n-a ngeóbhadaois nó go mbainfidís amach iad d'ais no d'éigean de'n andúil diabhlaidhe do-dhealbhach sain ag a rabhadar i mbroid. Dála Fhinn mhic Chumhaill agus na druinge do bhí i n-a fhochair de'n Fhéinn, tugadar lámh thapaidh laochda tar a leathan-armaibh, agus gluaisid rómpa go dian dísgir dána deagh- thapaidh i dtóruigheacht a muintire, agus is é eólas i n-ar ghabh an Giolla Deacair go díreach roimhe siar do Chríochaibh bhFear Morc, re a ráidhtear Uí Chonaill Ghabhra an tan so, agus do Shliabh Leathan-mhór aoibhinn Luachra agus as sain do Chorca uí Dhuibhne, agus san bhfairrge fhíor-dhoimhin fhuar-lingthigh siar gacha ndíreach, agus ag dul amach do'n Ghiolla Deacair i gciumh- saibh an chuain agus an chaladh-phuirt is ann do rug Liagán luaimneach ó Luachair Dheaghaidh orra, agus ro fháisg a dhá dhóid ro-reamhra ro- mhóra agus a dá láimh láidre lán-chalma i bhfolt an eich, agus dob 'áil leis a tharraing i dtír go hathgharbh ainmhín ardhachta, agus a chong- bháil go mbéarfadh Fionn agus an Fhiann air gidheadh, tug an t-each tarraing fearamhail
fíor-ardhachta ar Liagán agus fuaduigheann leis i gcraos mara agus mór-fhairrge é agus da mbudh dealughadh leis a mhian ní raibh se ar gcumas dó, óir do leanadar a lámha dhe, ionnus go rabhadar cúig feara déag d'Fhiannaibh Éireann air mar sin, agus is amhlaidh do bhí an muir i n-a thráigh thirm théachtaighthe rómpa agus i n-a mhotharaibh mór-thonntacha míchéillidhe mear-chalma i n-a ndiaidh. Dála Fhinn agus na Féinne, do bhádar dá bhfeitheamh agus dá bhféach- ain nó go ndeachadar as a radharc agus tar a bhfaicsin uatha, ionnus ná raibh a fhios aca cá háird d'áirdibh an domhain i n-ar ghabhadar; agus fá dubhach agus fá tuirseach trom imshníomhach ro bhí Fionn agus a raibh i n-a fhochair de'n bhFéinn an tan sin de chumha a gcarad agus a gcompánach, agus tar éis a bhfuaradar d'aistear agus d'anbhuain dá leanmhain. Is annsain d'fhiafruigh díobh créad do- dhéanfadaois. Adubhradar sain gur b'fhearr é féin i n-eagna agus i gcomhairle agus gibé nídh ar a gcinnfeadh sé féin agus Fearghus ó Finn, an file, go mbeadh sé seasmhach aca féin. “Is í mo chomhairle-se dhíbh,” ar Fearghus, “dul go Beinn Éadair mhic Eadghaoithe, óir d'fhágbhadar Tuatha draoidheachta dath-áile dealbh-chaoine Dé Danann de bhuaidh uirri, gibé de shliocht Ghaedhil ghlais mhic Niuil mhic Fhéiniusa Farsaidh do rachadh dá hionnsaighe ar a mbeith eigeandáil gábhaidh le hathaidh na hÉireann d'fhágbháil le toisg no le turas, go bhfuighfeadh long ullamh inimtheachta ar a chionn san gcuan gan ball dá hiarraidh do dhíth ná d'uireasbaidh uirri.” Ro chinneadar ar an gcomhairle sin do dhéanamh agus do ghluaiseadar rómpa i n-aithghairid na conaire céadna tar a n-ais, agus níor chian dóibh go bhfacadar dias ghaisgidheach tailc-iorrtha troigh-éasgaidh gach ndíreach dá n-ionnsaighe agus treallamh troda agus teagmhála agus aibíd imreamhar iarnaidhe ar gach fear díobh, agus dá bhrat sgiamhdha sgárlóide umpa, agus dealg óir ór-loisgthe in gach brat díobh, agus tángadar do láthair iar sin mar a raibh Fionn agus Fiann Éireann, agus tugadar comhartha umhla agus urrama agus postraladh do'n Rígh Féinne. Tógbhas Fionn a lámh ós a gcionn agus do thug cead athaisg agus urghail agus urlabhra dhóibh agus d'fhiafruigh sgéala dhíobh, cia hiad féin nó cá tír nó thalamh dóibh, cia a n-anmanna, no cia an rí do ríoghaibh an domhain dar chlann iad? “Clann do rígh na hIndia sinn- ne,” ar siad, “agus Feardhach agus Foiltleabhar ár n-anmanna, agus is é adbhar fá bhfuilmíd ag siubhal an domhain, dá fhéachain an bhfuighmís aon duine do dhéanfadh ceart breitheamhnais eadrainn is an dá chéird atá againn, agus do chualamar do chlú-sa i mbéalaibh suadh agus seanchaidhe agus lucht léighte laoidh agus leabhar, agus ráidhte maitheasa agus uilc nach bhfuil san domhan aon duine is gaoithe agus is glioca agus is intleach- taighe ná Fionn mac Cumhaill,” ar siad, “agus is uime sin tangamar dod' ionnsuighe agus dob'áil linn a bheith bliadhain ar do theaghlach.” “Do gheóbhthaoi sin da mbadh toil libh féin é,” ar Fionn. “Is toil, go deimhin,” ar siad. “Maiseadh innisidh bhar gcearda,” ar Fionn, “go mbreathnuighinn iad, ionnus gur feirrde dhéanfainn breith do thabhairt eadraibh.” “Céird ar leith agus gaisge ar leith atá ag gach fear againn,” ar siad, “óir dá mbeidís deich gcatha fichead bhfear n-Éireann ar aon láthair,” ar Feardhach, “agus uireasbaidh loingeas a bheith orra do-ghéanfainn-se a ndóithin loingeas dóibh acht go mbuailfinn trí bhuille de'n tuaigh shaoir-se atá agam ar mo chrann tabhaill, agus ní iarrfainn d'uain ná d'aga acht a gcinn d'fholchadh ar feadh na dtrí mbuille a bhualadh dhom, gurab í sin mo chéird féin,” ar sé. “Maiseadh is í is céird dhomh-sa,” ar Foiltleabhar, “go mbéarfainn lorg na crón-lachan ar feadh naoi n-iomaire
déag d'ionnsuighe a háite agus a hionaide féin go mbéarfainn uirri ar a neid, agus is chomh- mhaith do-ghním sin ar muir agus ar tír,” ar sé. “Is maith na cearda sain agaibh,” ar Fionn, “agus righmíd-ne a leas díobh anois,” ar sé, “óir ní fhuil 'san domhan dhá nídh is mó atá d'uireasbaidh orainn ná longa agus lorgaireacht mhaith do dhéanamh dúinn, agus gídh maith ár lorgairí féin is maith linn lorgairí eile do bheith againn do chongnamh dóibh.” “Cia na lorgairí ata agaibh,” ar siad. “Clanna Neamhain,” ar Fionn, “eadhón, Caolchródha ó Neamhain agus Smeig-ar-dhrúcht ó Neamhain agus Aodh fada ó Neamhain agus Fearfeadha ó Neamhain.” Is annsin a d'fhiafruigh- eadar d'Fhionn créad an t-éigean ná an gábhadh do bhí air, ó do bhí i n-éigean nó i ngeall na neithe sin d'fhagháil tar iomad a chabhlaigh féin agus a lorgairí agus a bhfeabhas do lorgairíbh agus do longaibh. D'innis Fionn ó thús go deireadh sgéala an Ghiolla Dheacair dóibh, agus amhail do rug sé cúig feara déag d'Fhiannaibh Éireann leis agus gurab ag dul go Beinn Éadair ag iarraidh loingis do bhádar. “Mura bhfuil oraibh acht sain,” do ráidh Feardhach mac ríogh na hIndia, “do-ghéanfad-sa bhar ndóithin long agus luath- bhárc díbh.” “Go deimhin is cinnte,” ar Foiltleabhar, “gibé aird d'airdibh an domhain i n-ar ghabhadar go leanfad-sa go féigh fuireachair fírghlic iad díbh-se nó go mbeir- ead dá n-ionnsuighe sibh.” Do críochnuigheadh an chomhairle sin leó go lán-ádhbhal, agus do thrialladar tar a n-ais gó go rángadar rómpa go Clochán Chin Chait, agus iar rochtain na háite sin dóibh adubhairt Feardhach leó a gcinn d'fholcadh, agus do rinneadar amhlaidh, agus ghabh Feardhach a chrann tabhaill, agus do bhuail trí bhuille agus iar dtógbháil a gcinn dóibh is amhlaidh chonncadar an cuan craosach crois- leathan lán do longaibh agus do luathbhárcaibh. Dála Chaoilte do léig trí bhogh-ghlaodh, trí áird-liúgh agus trí fhead bhinne as, ionnus nach raibh fiadh ná fothar, fásach ná fán-ghleann, magh, mothar na mórshliabh dá chúigheadh mór- gharg na Mumhan nachar chlos na glaodha sain, agus ód' chualadar an Fhiann an fógradh sain Chaoilte, níor fhanadar le seilg, fiadhach ná fianchasgar, óir budh dearbhtha deimhin leó gurab éigean gábhaidh do bhí ar an Rígh Féinne, an tan chualadar na trí barn-ghlaoidh bhoga do leig Caoilte as; agus do ghluaiseadar rómpa i n-a ndrongaibh agus i n-a mór-bhuidhnibh diana dísgre dána dásachtacha agus ní haith- ristear sgéala orra nó go rángadar iarthar Chorca uí Dhuibhne mar a raibh Fionn, agus d'innis dóibh a sgéala ó thús go deireadh, amhail tháinig an Giolla Deacair chuca, agus mar d'imthigh sé uath arís. (Ní críoch.)
19 Dawson Street, Dublin 2
D02 HH58 +353 1 676 2570 info@ria.ie
Cookie Use
Website developed by Niall O'Leary Services