Historical Irish Corpus
1600 - 1926
Historical Dictionary of Irish
Search the corpus
Browse the Text Archive 1600-1926
Conamara. De Mhaigh Tuireadh
Title
Conamara. De Mhaigh Tuireadh
Author(s)
Ó Domhnalláin, Pádraig,
Composition Date
1915
Publisher
An Claidheamh Soluis
Téacs
Comhad TEI
Gnáth-Théacs
Comhad ePub
Search Texts
Enter word/phrase
Search Type
Headword
Standardised
Exact match
Phrase
Word Type
All
Adjective
Noun
Preposition
Pronoun
Verb
Verbal Noun
Poetry/Prose
Both
Prose
Poetry
Set Dates
1600
1926
Conamara. le Pádraig Ó Domhnalláin. De Mhaigh Tuireadh. Má bhís ar bharr Shléibh Partraigh riamh do thugais fá deara an mhágh fhada, chothrom atá idir Loch Measga agus Loch Coirb. Téidheann sí ó Bhinn Shléibhe go Cnoc Meadha, as sin go Sbolgadán — gar do Bhall, agus ó dheas arís go bruach locha Mheasga. Na mílte agus na mílte bliain ó shoin do chomhnuigh daoine uirri, agus do bhaineadar riar a gcás amach B'fhurusta dóibh. Do bhí togha na talmhan aca. Do bhí neart éisg ins na lochannaibh, agus sléibhte Chonamara loma lán de bheithidhighibh éigcéill. Do bhí fiadh mór, beannach ar chnoc, agus an torc ar mám ann. Agus maidir le eulaith is ann do bhíodar na cearca fraoigh, na creabhair, na géadha fiadháine, na lachain fhidháine agus naosga, agus an patar uisge áluinn. Níor b'iongna gur cuir daoine futha ann, agus gur sanntuigheadh a gcuid is a maoin. Is annseo do feucadh an cheud chath idir Fhearaibh Bolg agus Thuatha Dé Danann i n-allód. Tráth tháinig na Fir Bholg ar dtús do bhaineadar Éire amach dóibh féin d'aimhdheoin na dtreabh do bhí ann rómpa. Do bhí an ríoghacht in a seilbh ar feadh sé is tríocha bliain. Gidheadh, do bhuail drong eile cuan is caladh-phórt i gCorcu-Belgatan .i. Conmaicne mara, lil Conamara indiu. Ar riachtan tíre do losgadar a gcuid loingeas, go nár bhféidir leo teicheadh. Do thriall dar leo iarsin ós íseal go ráinci- eadar Mágh Réin, sa gconndae ar a dtugtar Liath-droim air anois. Aicme an-ghlic an-gheur chúiseach an-chríonna b'eadh iad, agus b'ait iad le draoidheacht agus geintlidheacht; go deimhin léightear sa seanchus go rabhadar níos foirtile ná saoithe ceard geintlidheachta an domhain. Ba ghearr go dtug na Fir Bholg fá deara iad, agus do bhí iongantas an domhain mhóir orra cé'n chaoi ar tháinic an dream coihiththeach in a measg. Do ghlac righthe Fhear mBolg comhairle le chéile agus do chinneadar go gcuirfidís gaisgidheach dá gcuid fein do chum daingin na gcoigcríoch ionnus go dtiubhradh sé fá deara a líon agus a ngnó. Sreang b'ainm do'n laoch úd. Do thug aghaidh ar Mháigh Réin. Ach níor rugadh in a gcodladh ar Thuathaibh Dá Danann. Do chonnaic a lucht faire an seadaire ag deunamh orra. Do chuaigh caithmhíle mac fá'n a dhéin. Breas b'ainm don churadh seo. Do ráinic sé Sreang, do bheannuigh dhó agus do bheannaigheadar féin dá chéile. Do bhí treas- chainnt ann. Cérbh iad féin? Cérbh dhíobh iad? Cérbh cineál claidhimh, is sleighe, is sgéithe do bhí aca? An uair do thuigeadar féin a chéile, adubhairt Breas go mbfhearr dhóibh dhá leith do dheunamh de'n tír agus ceangal caradais do bheith idir an dá dhream: sa gcoai go gcuirfidís le chéile dá dtigeadh aon drong eile ag cur isteach orra. Do righneadar malairt arm annsin agus do fhill gach duine aca do chum a chathrach féin. Ar chloisteál do righthibh na hÉireann cé mar bhí an sgeul adubhradar nach raibh baoghal ar bith orra leith na tíre do thabhairt suas do na Tuathaibh Dé Danann, acht go dtiubhraidís dearg- chogadh is ár dóibh, agus go ruagfaidís mac le rinu gaoithe iad ar áit na mbonn. Do bhí go maith agus ní raibh go dona. D'innis Sreang dá dhream fein go cé'n cineál duine do chas leis; go raibh sé mórchnámhach, láidir, léidhmeach; go raibh airm gheura aige agus má bhí an chuid eile dá mhuinntir mar é féin go rabhadar i n-inmhe troid threun, chosgarthach do bhualadh. Iar na chlos sin do Thuathaibh Dé Danann do bhailigheadar gach ar bhain leo agus siar leo go ráiniceadar Mágh Tuireadh. 'Do bhí Binn Shléibhe agus cnuic Chonamara le n-a gcúl, agus dá dtigeadh orra d'fhéadfaidís na sléibhte do thabhairt orra féin, agus dídean agus fosgadh d'fhághail ionnta. Do chuir na Fir Bholg treallmha troda orra féin agus do chuadar sa tóir. Do chuireadar san fútha idir Thuam agus Baile an Róba. Do chuir Nuadhadh - ba é sin rí Thuatha Dé Danann, teachta chuig Eochaidh agus adubhairt leis do rádh: go mb'fhearr leis féin an réidhteach ná fuil is feannadh. D'innis Eochaidh do'n ghiolla nárbh chabhair do bheith ag cainnt, go raibh an anachain deunta, agus nach raibh aon chaoi as acht na h-allmhuraigh do ionnarbadh amach as an ríoghacht. Do bhí an sop séidte agus níor mhór an táiringe a chur sa mbeo. Ba é ceart- lár an t-samhraidh é, an ghrian ag soillsiú go lonnrach sa spéir, an fhuiseoigín rua ag ceileabhar go fír-bhinn dé féin os cionn na mbán, na héisg ag léimnigh sna lochaibh, géimneach bó le cloisteáil ar na leuntaibh, méidhleach na n-uan mar a gceudna, gach ainmhidhe go haoibhinn dó féin; agus gach aon ag baint barr breáthaichte dhá chéile. Do tháinic an dá arm i gcoinne agus i gcomhdháil a chéile. Do bhí tráth ann agus deurfaí nár facthas a leithéid de radharc agus an lá atá indiu ann. Acht mo leun! cé'n chainnt sin orm. Gidheadh, do bhí buidhnte troma, taidhbhseacha ann. Do bhí laochra leigthe, luthmhara, léidmheacha ann. Do bhí triatha treuna, toirteamhla trombhuilleacha ann; aighthe áilne aca, agus súla coinneala, gáireata in a gcinn. Do bhí béil dhearga, thanaidhe aca, agus deud niamha in gach ceann. Cneas geal, gléigeal orra. Fuilt dhubha agus fhionna orra. Bratacha dearga, agus glasa, agus uaithne, agus bána, agus gorma orra. Eo de'n ór fó-thrí ag ceangal gach bruit ós a mbronnaibh, maille le léinteacha de mhín-shról re'n a ngealchneas. Do bhí claidhmhte gona ndornaibh órdha ar a gclithibh. Do bhí sgéithe geala greannta le ór buidhe ar a slinneánaibh. Do bhí gaetha fada faobhar- ghlasa le caitheamh aca. Agus iad uile ullamh le gníomhartha gaisge is gaile do gheunamh an lá sin. Do tosuigheadh an sgeanadh an snoidheadh is an smearadh. Ar leagan do shúile do bhí sé in a dhearg-raic: fir ag a síneadh cinn ag a sgoilteadh, súla ag a ndalladh, fuil ag a dórtadh, fiacla ag a mbriseadh, cuirp ag a dtolladh, sreucha, agus easgainí, agus mallachta ag a dtabhairt, agus leonadh, agus marbhú ar gach taobh. Go n-airmhighthear gaineamh trágha tráithníní máighe nó reulta neimhe, ní tuigfidhear cé'n mhór-chreach is slad do righneadh sa gcath sin. Do marbhuidheadh righthe agus triatha agus taoisigh agus ríogh-dhamhna. Do marbhuigheadh mílí agus laochra, agus gaisgidhigh. Do sgaradh an t-athair ó'n mac, an dearbhráthair ó'n a ghaol agus a chliamhain, agus coibhneasta ó'n a gcineál. Do bhí caoineadh agus geurghol ann go ceann abhfad in a dhiaidh sin. Do bhí brón, agus buaidheart agus briseadh croidhe ar mhíltibh, acht do bhí leasú maith ag an talamh! Do briseadh an cath ar Fhearaibh Bolg, agus do chuadhadar ar teicheadh do chum Fómhóire, gur chuireadar fútha i nÁrainn, agus i nÍle, agus i Manainn agus i Reachrainn. Is ins an gcath sin do baineadh an lámh do Nuadhaid reumhráidhte. Sreang do bhain. Do rigne gabha geal lámh airgid dhó, “go lúth gacha láimhe” mar leightear sa seanchus, agus is mar gheall ar sin do tugadh Nuadh airgid- láimh air. Cheithre lá do'n dá dhruing i n-eudan a chéile. Níor fágadh beo acht trí cheud Fear mBolg. Má's in-chreidte an seanchaidhe d'fhuagradar comhrac aen-fhir ar Thuathaibh Dé Danann ach níor tugadh sin dóibh. Má bhíodar buadhach féin do bhí trócaire aca do lucht an lagair. “Abair le Sreang,” ar Tuatha Dé Danann “nach bhfuil fúinn troid do gheunamh acht go dtiubhramuid a rogha de chúigibh na h-Éirean dhó, agus go bhfuagramuid síothcháin agus caradas feasta.” Do réidhtigh sin an sgeul agus do thóg Fir na mBolg cúige chaoin- áluinn Chonnacht agus mar chruthú ar sin sé Cúige Shreang do bhí mar ainm ar an gcúige go dtí aimsear Chuinn cheud-chathaigh anuas. Dar liom go bhfuil a bheag nó a mhór de shliocht na dtrí gceud úd san limisteur seo go fóill. Is maith an seasamh aca é, tar éis an mhéid a ndeachadar thríd. Átáthar ann, daoine sáighte i sgailpreachaibh agus i ngleanntaibh Chonamara agus sárú a n-uaisleachta níl le fághail. Níl i righthibh agus flathaibh an lae indiu acht dríodar agus daoscar-shluagh i gcomórtas le cuid de mhuinntir an Iarthair. Agus ar chruinnigheachaibh ag teach an phobail, ar an aonach, ar thuras, bheirthear mná agus fir fá deara a bhfuil iomchur ríogha fútha. Atá an uaisleacht in a gcláreudan. Atá an gheanamhlacht agus an fhláitheamhlacht in a mbealaighibh agus in a gcáilidheacht. Atá an chneastacht agus an ghnaoibheamhlacht ag baint leo. Níl seafóid ná suaraighil ar bith ag baint leo. Atá beusa agus nósa múinte, mánla aca. Atá tidheacht i láthair agus fios a labhartha aca. Níl airgead ná ór na gabhlamsaidh- eacht aca. Ní adhraid laogh an óir. Ach nach mbéidh an oiread ag dul sa gcómhra leo is bhéas leis an ridire caorach is saidhbre san domhan? Agus béidh grá Dé agus na gcomhur- san, agus beannacht na ndílleachta ag dul leo fá'n bhfód. Ba gheal le mo chroidhe dá mbeith “oighre in a bhfarradh.” Cá bhfios nach bhfuil? Cá bhfios nach bhfuil? B'fhéidir go bhfuil Dia ag múnlú inchinne i stócach éigin i measg na gcnoc úd thiar a bhaineas a cheart amach do Chaitlín, lá níos fuide anonn na indiu. Go dtuga Dia go bhfuil! Do theastóchadh mí ar a laghad uainn ag cuartú uachaiseacha, carn, cromleac, caisleán, agus ag trácht ar na soighthibh órnáideacha do tochluigheadh aníos as páirc seo an áir. Níl cur síos ar ghraifeacht agus deunamh na soightheach sin. Níl sárú le fághail sa domhan, agus ba cheart do Ghaedhealaibh rímeud do bheith orra, de bharr clisteachta agus intleachta na sean, óir ní náir dóibh iad.
19 Dawson Street, Dublin 2
D02 HH58 +353 1 676 2570 info@ria.ie
Cookie Use
Website developed by Niall O'Leary Services